Enehano: na Slovensko přinášíme cenné zkušenosti se Salesforce

October 6, 2021
October 1, 2021
|
Lenka Kovaříková
|
4
Minutes

„Zaměřovat se na zákazníka a nenechat se převálcovat konkurencí“ řeší všechny firmy po celém světě. Na českém poli pomáhá transformovat firemní procesy a digitalizovat jednotlivá oddělení nebo celé společnosti Enehano Solutions. Během pětileté působnosti jsme usnadnili podnikání jak velkým korporátům jako např. ČSOB Stavební spořitelna nebo Equa Bank, tak také v Zonky, v německém Getinge nebo v Americe Productboardu.

Po upevnění pozice na českém trhu Enehano přichází se svými zkušenostmi na Slovensko, a proto jsme vyzpovídali spoluzakladatele firmy a CSO Michala Pešku. Zajímalo nás, co od expanze na Slovensko majitelé Enehana očekávají a co to přinese slovenským firmám.

Slovensko bývá pro české firmy obvykle prvním cílem expanze. V případě Enehana to byly nejdříve USA, Skandinávie a další trhy, Slovensko až nyní. Proč nebylo první v řadě? A proč je zrovna nyní ten správný čas?

Já bych řekl, že i pro nás je Slovensko prvním cílem expanze ve smyslu plnohodnotné pobočky. Jak v USA, tak i ve Skandinávii se jednalo primárně o obchodní zastoupení, získání zakázek na těchto trzích a potom realizaci projektů z ČR. Takto nyní funguje spolupráce s našimi zákazníky z USA i Skandinávie.

Naopak ke Slovensku přistupujeme jako k plnohodnotné entitě. V Bratislavě hledáme vlastní kanceláře a kromě obchodního zastoupení budujeme i realizační tým.

Pomáhají vám v expanzi na Slovensko zkušenosti nabyté např. ve Spojených státech, nebo je to úplně "jiná disciplína"?

Je to úplně jiné hřiště, vlastně i jiný sport. Pomůžou nám především zkušenosti z ČR. Pokud je platný náš předpoklad, že firmy na Slovensku čelí ve vztahu ke svým zákazníkům podobným výzvám jako ty české, tak jsme reálně jediná firma, která je schopna slovenskému trhu nabídnout zkušenosti a řešení jejich situace. Současná penetrace Salesforce přímo na Slovensku se blíží nule. Chybí tam lidé, kteří by Salesforce implementovali pro slovenské banky, pojišťovny atp. Největší implementace Salesforce pro české firmy v tomto odvětví děláme my a na trh přinášíme pětiletou zkušenost, ze které slovenské firmy mohou profitovat.

Vyžaduje expanze na Slovensko oproti ostatním trhům něco specifického? Je to díky naší blízkosti jednodušší nebo spíš složitější?

Každá země je specifická a je potřeba dobře chápat rozdíly. Tím nemyslíme pouze různé daňové, měnové a legislativní povinnosti, ale i různá očekávání klientů nebo zaměstnanců. Nicméně troufnu si říct, že v případě porovnání Slovenska a Česka jsme si velmi blízko. Navíc i v rámci Enehano CZ pracuje velká řada kolegů ze Slovenska a tvoříme jeden tým.

Jak se liší slovenský trh od českého, pokud jde o úroveň digitální transformace?  

Oba trhy čelí zhruba podobným výzvám a odlišnosti vidím hlavně v úrovni digitální transformace. V Česku se firmy do změn vrhají možná trochu odvážněji, což může být dáno i v rozdílnosti potenciálu českého trhu – máme tu více centrál mezinárodních firem, kterým je svěřeno více rozhodovacích pravomocí. I přesto v poslední době vnímáme, že i na Slovensku roste počet firem, ve kterých se lidé nebojí vyjít ze své komfortní zóny a jít do nových věcí, aby si zajistili větší konkurenceschopnost. I zde narazíte na řadu „digitálních lídrů“, kteří mají krom odvahy také potřebné kompetence.  

Co se týká sektorů, do kterých pouštíme digitalizaci, je situace v obou zemích velmi podobná – nejdále je s digitalizací finanční sektor, následovaný telco společnostmi a až v další řadě je automotive, energo a utility. Digitální transformaci napomohla celosvětově pandemie, která přesvědčila o její nutnosti i zaryté odpůrce.

Jaká je na slovenském trhu konkurence a s jakými ambicemi na něj Enehano vstupuje?

Na Slovensku je určitě v oblasti Salesforce menší konkurence než v Čechách. Ale i tak je zde řada zahraničních konzultačních společností. Nicméně jejich zaměření vnímáme primárně jako levnější delivery centrum pro západní trhy.

My chceme nabídnout a realizovat podobný koncept, se kterým jsme uspěli v Čechách – silné businessové i technologické know-how v oblastech, ve kterých naši klienti podnikají – tím docílíme pozitivní zákaznické zkušenosti a naši zákazníci budou úspěšnější ve svém podnikání.

Naší ambicí je stejně jako v ČR pomoci s digitalizací a automatizací slovenským firmám.

Plánujete na slovenském trhu rozvíjet i další aktivity, např. vlastní akce, výuku na vysokých školách nebo skupinu WIT (Women in Tech)?

Věříme, že slovenský trh si zaslouží všechno, co nám funguje na domácí půdě. Proto je odpověď „ano“. Rádi bychom spolupracovali s vysokými školami a stejně jako v České republice přinášeli povědomí o možnostech Salesforce už mezi studenty. Vzdělávání trhu bychom se rádi věnovali i v rámci Women in Tech. Tím, že letošní WIT kurzy (jak administrátorské, tak developerské) běžely online, tak jsme již měli několik přihlášených i ze Slovenska.

Jak velký tým bude na slovenské expanzi pracovat? Kolik lidí bude přímo na Slovensku?

U každé expanze je velmi důležité přenést a zachovat hodnoty společnosti.

Mezi ty naše patří otevřenost, lidskost, růst a radost z práce. Pokud by tomu tak nebylo, vznikly by dvě oddělené společnosti, a to není náš cíl. Expanzi se proto věnuje intenzivně celý management Enehana. Ale samozřejmě bychom to nikdy nezvládli bez lokálního týmu, a proto nyní hledáme šikovné kolegy na Slovensku, kteří by s námi chtěli budovat slovenskou pobočku. A protože jsme kvůli covidu museli náš plánovaný teambuilding na Havaji k pětiletému výročí Enehano přesunout na příští rok, tak se i noví kolegové budou moci připojit nejen na plnění společných vizí stanovených na dalších pět let, ale i na tuto skvělou událost.

V čem je přístup Enehano jiný oproti velkým nadnárodním firmám, resp.  v čem jste jedineční, čím dokážete přilákat posily do týmu a co zaujme potenciální slovenské klienty?

Enehano vyrostlo za posledních 5 let na 70členný tým Salesforce nadšenců. Stále tedy nejsme korporátní společnost s globálními procesy, ale zároveň jsme dokázali, že umíme dodávat velké projekty pro největší firmy v ČR. A tato kombinace je právě to, co naši zákazníci oceňují. Máme velké množství zkušeností z transformačních projektů a zároveň jsme schopni zákazníkům nabídnout flexibitu a individuální přístup.

Co se líbí kolegům, víme z interního průzkumu. Líbí se jim možnost se rozvíjet, získávat Salesforce certifikace i dynamické prostředí, které není svázáno procesy korporátu a zároveň mít šanci se ještě osobně znát. Týmového ducha posilujeme několikrát ročně na společných akcích (kola, voda, sklípek, společné pivo, sauna, kultura, snídaně). Řadu benefitů doplňuje plánovaný teambuilding na Havaj s výletem do sídla Salesforce v San Francisku, a to i pro týmové nováčky.  

A toto všechno chceme přinést i na slovenský trh.

O společnosti Enehano Solutions:

Průkopníci digitální transformací, kteří od roku 2016 zefektivňují podnikání firem v oblasti prodeje, zákaznického servisu nebo marketingu, a to hlavně skrze implementaci a rozvoj platformy Salesforce. Mezi klienty Enehana patří největší značky u nás, v čele s velkými bankami, pojišťovnami nebo mobilními operátory. Pomáhá ale také menším a začínajícím firmám, které mají velké ambice vyrůst nebo expandovat do zahraničí. Kromě ČR má Enehano zkušenosti s prací pro klienty v USA, Německu, na Slovensku a také ve Švédsku. Více informací na www.enehano.cz.

Zaujaly vás naše služby?

Kontaktujte nás
Thanks for your email! We’ll get back to you ASAP.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Nejnovější článek