Enehano slaví 4 roky a zvládnutí první velké krize

September 1, 2020
September 4, 2020
|
Jiří Mach
|
7
Minutes

Je neskutečné, jak ten čas letí. Jsou to už 4 roky, kdy jsem seděl u sebe v obýváku, na výpisu z obchodního rejstříku ještě nezaschl inkoust a já jsem dodělával první Enehano website.

Dnes náš Salesforce říká, že nás je 55.

A právě 50 konzultantů byl jedním ze zásadních milníků, když jsem před 4 lety zakládal Enehano. Mojí ambicí bylo vybudovat jedničku na českém trhu na Salesforce, mít více než 50 konzultantů a obrat více než 50 milionů. A jakmile se nám tohle všechno podaří, tak za odměnu vyrazíme na Havaj. Ale nepředbíhejme a pojďme se podívat, jaký byl čtvrtý rok v Enehano.

Svěřili nám svoji důvěru  

Během uplynulého roku nám svěřila důvěru celá řada dalších zákazníků, za což jim moc děkuji.

Za poslední rok jsme začali spolupracovat s celou řadou dalších zákazníků:

  • finanční sektor: Českomoravská stavební spořitelna, Homecredit Advisory
  • scaling startups: Kiwi.com, Price.fx, Impact Hub
  • výroba, doprava: Bageterie Boulevard, DPD, Flowmon Networks, Acomware

Čísla, čísla, čísla a meziroční růst obratu o 56 %

Růst společnosti by se měl vždy odrazit i v konkrétních číslech, pokud tedy firmu neřídíte pouze pocitově. V tomto ohledu musím říct, že Enehano udělalo obrovský krok dopředu.

2019 - červenec

  • 40 konzultantů
  • Obrat za rok 2018 byl 28,5 mil. CZK
  • 40 % obratu bylo ze Salesforce služeb a projektů
  • Podařilo se nám finančně stabilizovat celou firmu

2020 - červenec

  • Je nás 53 (nárůst o 32,5 %)
  • Obrat za rok 2019 byl 44,5 mil. CZK (nárůst o 56 %)
  • Více než 80 % obratu je ze Salesforce služeb a projektů
  • Během korona krize se opravdu hodilo, že jsme finančně stabilní

Co se za těmito čísly schovává?

Za každým číslem je schovaná práce celého Enehano týmu. Z celého roku jsem vybral pár věcí, na které jsem opravdu pyšný:

  • Specialisté na Salesforce - Enehano jsem zakládal, abychom se stali jedničkou na Salesforce v ČR. Nicméně na začátku se snažíte dělat všechno možné, jen abyste získali první projekty, reference a šikovné kolegy. Jsem opravdu rád, že jsme neusnuli na vavřínech a šli si za naším cílem. Na konci loňského roku už byl náš obrat tvořen z 80 % projekty spojenými se Salesforce.
  • Dreamforce – loni jsme po druhé vyrazili na Dreamforce, což je největší Salesforce událost na světě. V loňském roce se účastnilo 190 tisíc lidí a Enehano nemohlo chybět. Tentokrát už jsme i organizovali wine tasting event pro Salesforce AE a naše zákazníky, kteří rovněž vyrazili na Dreamforce.
  • Salesforce Gold Partner – v březnu letošního roku jsme obhájili titul Salesforce Gold partner. Pro naše klienty to primárně znamená ověření, že máme velký a certifikovaný tým, že máme kladná hodnocení naší práce od zákazníků, a že jsme dodali nemalé množství projektů. Jen tak je možné tento titul získat.
  • Women in Tech – loni jsme odstartovali projekt Women in Tech, který pomáhá ženám dostat se do IT, ať už po mateřské dovolené a nebo pokud hledají změnu. Připravili jsme dva bezplatné večerní kurzy. A v letošním roce v tom chceme pokračovat.  
  • Spolupráce s Masarykovou univerzitou – a když už jsme u toho učení. Podařilo se nám domluvit s Masarykovou univerzitou v Brně a od letošního září zde budeme učit předmět: Cloud CRM.
Také jsme posílili management team:
  • Do nejužšího vedení společnosti na pozici CTO nastoupil Milan Bodlák. Milan dříve v Enehano zastával pozici Head of Delivery a je ve firmě téměř od jejího počátku.
  • Od začátku letošního roku nastoupil Jaroslav Havrda, Enterprise Sales Director. Jaroslav dříve pracoval v IBM nebo CGI.
  • A na pozici Delivery Director nastoupil Tomáš Holý, který přináší cenné zkušenosti z Bluewolf, T-Mobile nebo BSC.

Expanze, když je USA daleko

Minulý rok byl ve znamení expanze do USA. Zuzka Maderová zde strávila téměř polovinu roku a já tři měsíce. Podařilo se nám sice získat nové  zákazníky a především partnery, ale situaci nám zkomplikovalo několik věcí:

  • Reference a projekty z Evropy v US nikoho nezajímají
  • Nemáte tu žádné kamarády z VŠ nebo z Vaší kariérní historie, kteří by Vám mohli pomoci a mohli Vás doporučit
  • Je zde obrovská konkurence – lokální firmy, globální firmy, firmy z Indie a Jižní Ameriky
  • 9 hodinový časový posun rozhodně nepomáhá obchodu ani business analýze, kde jsou Američané zvyklí na reakce ASAP

Na konci roku jsme se proto rozhodli, že nebudeme v roce 2020 aktivně působit a rozvíjet obchod na US trhu. Na druhou stranu nám expanze dala spoustu zkušeností. Udělali jsme si detailní analýzu trhů v západní Evropě a nakonec se rozhodli pro dva regiony: Skandinávie a Pobaltí. Nakonec i přes koronavirus jsme v dubnu letošního roku založili pobočku ve švédském Malmö. Aktuálně máme ve Švédsku tříčlenný obchodní tým a prvního velkého zákazníka.

Enehano a koronakrize

Korona krize zasáhla náš všechny a Enehano nevyjímaje. Nejprve se zastavily projekty u zákazníků, kterých se krize dotkla jako první – gastro průmysl a letecká doprava. Nicméně o měsíc později začaly zastavovat projekty i zákazníci z oblasti financí a telekomunikací. Zároveň se ale neotevíraly nové projekty u žádných zákazníků. A vzhledem k tomu, že jsme byli růstově nastavená firma, tak jsme během měsíce byli na hraně propuštění 10 lidí.

Abychom nemuseli propouštět, tak jsme jednoduchou spočítali, že by „stačilo“ snížit platy v celé firmě o 20 % plus Enehano managementu o 50 %. Jsem velice rád, že jsme k tomuto kroku nepřistoupili. Udělali jsme celofiremní dotazník s několika variantami, a nakonec jsme po diskuzi se všemi kolegy, zvolili snížení úvazků a 50 % snížení platu se dotklo pouze Enehano managementu. Rozhodně to nebylo jednoduché z pohledu řízení, ale jsem rád, že jsme nakonec nemuseli nikoho propustit. Od června jsme zároveň mohli začít opět nabírat.

Během celého krizového managementu nám hodně pomohla Salesforce platforma. Díky tomu, že v Salesforce máme real time kompletní firemní data od marketingu a obchodu, přes řízení profitability projektů, až po controlling a fakturaci, tak jsme byli schopni reagovat na změny na denní bázi a přijímat rozhodnutí. A právě flexibilita a možnost rychlých rozhodnutí umožnila firmám po businessové stránce minimalizovat dopady koronaviru na jejich podnikání.

Flexibilita je klíčem úspěchu

Během června jsme organizovali on-line panelovou diskuzi: Ředitelé úspěšných firem o změnách v době pokoronové. Mezi speakry panelové diskuze byli členové firem managementu DPD, ČSOB pojišťovna, Zonky, Kiwi.com ale i neziskové organizace Loono. Společným jmenovatelem zvládnutí korona krize byla flexibilita IT systému. Právě možnost připojit se a pracovat odkudkoliv, rychlé zavedení změn, úpravy kontaktních center a především real time data o fungování celé společnosti, tak aby byla rozhodnutí založená na datech. Díky okolnostem byl velký tlak na digitalizaci jednotlivých procesů a flexibilitu pro rychlé přizpůsobení se.

Provedli jsme průzkum i mezi účastníky panelové diskuze, kterých bylo více než 200. A zde je pár výsledků. Průzkum jsme prováděli v červnu 2020.

Kdy očekáváte návrat k předkoronovému provozu?
Myslíte si, že přijde druhá vlna?
  • 67 % ANO
  • 33 % NE
Jaký myslíte, že bude mít druhá vlna vliv?
  • 65 % menší vliv než první vlna
  • 20 % stejný jako první vlna
  • 15 % větší než první vlna  

Já pevně věřím, že druhá vlna koronaviru už bude mnohem lépe zvládnutá po všech stránkách. A především, že co nevidět bude k dispozici i vakcína proti koronaviru. V každém případě si přeji, aby byl dopad na nás a naše nejbližší, co nejmenší. Zdraví je přece jen to nejcennější, co máme.

Havaj a co dál?

Naším cílem už od založení Enehano je pomáhat zákazníkům s digitální transformací a automatizací marketingu, obchodu i zákaznického servisu a vybudovat postupně největší Salesforce konzultační firmu v ČR.

Měl jsem ale ještě jeden cíl, když jsem Enehano před téměř 5 lety zakládal, a to po 5 letech od založení firmy udělat celofiremní teambuilding na Havaji, pokud se nám to celé podaří. A jaká jsou ta kritéria?

  • Více než 50 konzultantů (splněno)
  • Více než 50 mil. CZK obrat (věřím, že letos splníme)
  • Jednička na trhu (věřím, že i toto do 5. narozenin splníme)

Je to stále velice ambiciózní cíl, ale věřím, že s takovým týmem a zákazníky jako má dnes Enehano, to zvládneme. Už jsme Havaji zase blíže – nyní už jen za rok!

Ale co potom? Co po prvních pěti letech?

Rozhodně i nadále chceme být flexibilním partnerem pro naše zákazníky a pomáhat jim s digitální transformací. Naším cílem je být zároveň i skvělým zaměstnavatelem a přinášet práci na zajímavých projektech, možnost pracovat nejen v ČR ale i v zahraničí a sbírat tak zajímavé zkušenosti.

A náš cíl už pomalu posouváme k nové ambici – dlouhodobě bychom rádi z české kotliny vybudovali globálního Salesforce implementačního partnera.

Děkuji všem zaměstnancům, zákazníkům i Salesforce za důvěru, velice si toho vážím, bez vás by nic z toho nebylo.

Jiří Mach, CEO

Zaujaly vás naše služby?

Kontaktujte nás
Thanks for your email! We’ll get back to you ASAP.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Nejnovější článek