Enehano v roce 2019 – růst o polovinu, expanze do USA i nastavování procesů

March 24, 2020
April 17, 2020
|
|
4
Minutes
Enehano uzavřelo rok 2019.
Tolik se toho od vzniku v roce 2016 změnilo, přesto mi ale přijde, že to uteklo strašně rychle. Asi jako dětství. Nebo vlastně spíš jako puberta, kdy taky strašně rychle, až neřízeně rostete, objevujete nové světy a často to není jednoduché. Na konci jste pak ale silnější a zkušenější.

Podobné to bylo v roce 2019 i v případě Enehano Solutions a já jsem jako „rodič“ rád, že jsme tuhle fázi úspěšně zvládli. Jaké to bylo?    

Když čísla rostou…

Protože jsme během roku vyrostli z 28 lidí na téměř 50 a obrat se zvýšil o 52 %, museli jsme nastavit řadu nových procesů, vybudovat jednotlivá oddělení, více rozdělit kompetence a nastavit nové role. Toto všechno nám umožní realizovat naše plány pro rok 2020, kdy chceme posílit naší pozici jedničky v dodávkách Salesforce projektů pro enterprise zákazníky na českém trhu.  

Další důležitý posun Enehano Solutions byl v pokračování zaměření na platformu Salesforce a s tím související digitalizaci obchodu, marketingu, zákaznického servisu a backoffice.

Ze 40 % na konci roku 2018 jsme v roce 2019 měli více než 80 % obratu právě z těchto služeb.

Pro letošní rok máme ale celou řadu dalších plánů. Třeba otevření pobočky v Brně z pohledu delivery. A loňské zkušenosti z USA a Německa plánujeme využít při otevírání nových trhů v rámci Evropy.

A protože se nám nezadržitelně blíží naše pětileté výročí, při kterém jsme si dali za cíl udělat Enehano teambuilding na Havaji, tak už taky pomalu začínáme plánovat.

  

Svěřili nám svoji důvěru  

V roce 2019 jsme začali spolupracovat s celou řadou zajímavých zákazníků. Zmíním pár příkladů z našich hlavních odvětví:

  • finanční sektor: Zonky, Českomoravská stavební spořitelna, Homecredit Advisory
  • scaling startups:Kiwi.com, Price.fx, Carvago
  • výroba, doprava: Bageterie Boulevard, DPD, Flowmon, Acomware

Pyšný jsem také na to, že jsme do produkčního běhu spustili dvě velké implementace Salesforce:

  • ČSOB pojišťovna – obchodníkům umožňuje kvalitnější poskytování pojištění a následných služeb pro koncové zákazníky, managementu naopak řízení distribuční sítě o více než 800 obchodnících a sledování produkce v reálném čase
  • T-Systems Germany– náhrada CRM řešení Siebel za Salesforce Sales Cloud a následný roll-out po celém světě. Náš tým byl primárně zodpovědný za technickou architekturu celého řešení, bezpečnost dat v cloudu a integraci na on-premise systémy.  

Velice si vážíme svěřené důvěry a těšíme se na spolupráci i v tomto roce, kdy chceme opět posilovat v segmentech finance a scaling startups. Zároveň ale chceme naše služby rozšířit i do oblasti utility, telekomunikací a professional services.

Přelomový rok v kostce  

Zatímco tyto hodnoty jsou v naší struktuře prakticky od počátku a nemění se, spousta dalších věcí se během roku 2019 změnila. Za všechno mluví porovnání pár čísel:

2018
  • Na konci roku nás bylo 28.
  • Obrat za rok 2018 byl 28,5 Mio CZK.
  • 40 % obratu bylo ze Salesforce služeb a projektů.  
  • Podařilo se nám finančně stabilizovat celou firmu, což považuji ze všech čísel za největší úspěch.
2019
  • Je nás 45 (nárůst o 61 %).
  • Obrat za rok 2019 byl 44,5 Mio CZK (nárůst o 56 %).
  • Více než 80 % obratu je ze Salesforce služeb a projektů.
  • Získali jsme Salesforce Gold partner status a ocenění Salesforce Rising Star FY19.

Už na samotných číslech je vidět, že se toho u nás loni stalo opravdu hodně. 

Co se nám tedy vlastně podařilo?

1. Vyhráli jsme všechna výběrová řízení, kterých jsme se účastnili (kromě jednoho), a díky tomu jsme získali důvěru od celé řady dalších zákazníků.

2. Zapracovali jsme na vzdělávání našich konzultantů a ztrojnásobili počet certifikací během jednoho roku. Nastavili jsme interní mentoring, architecture board a řadu dalších věcí podporujících sdílení našeho know how.

3. Stali jsme se Salesforce Gold partnerem. Pro naše klienty to primárně znamená ověření, že máme velký a certifikovaný tým, že máme kladná hodnocení naší práce od zákazníků a že jsme dodali nemalé množství projektů. Jen tak je možné tento titul získat. Za loňský rok jsme zároveň byli oceněni jako Salesforce Rising Star FY19.

4. Zapojili jsme se do edukace trhu a v Praze se stali Platinum partnerem největší konference Salesforce - Basecamp 2019. Zároveň jsme se účastnili několika přednášek jak na VŠE, tak i na ČVUT.  

5. Nejčerstvější novinkou je organizace skupiny Salesforce Women in Tech, kde chceme pomáhat hlavně ženám dostat se do oblasti Salesforce a vzdělávat se. První kurz absolvovalo 20 žen, které se naučily především administraci Salesforce.

6. Rozšířili jsme organizační strukturu a posílili jsme management tým: 

Za velkou louží 

Jednu naprosto zásadní změnu jsem záměrně nezmínil. Tou je naše expanze do zámoří, konkrétně do USA. V březnu loňského roku se nám podařilo získat grant od CzechInvestu a zúčastnit se tak akceleračního programu v San Francisco od března do konce června. Z našich vlastních zdrojů jsme investovali dalších cca 1,4 milionu korun. A byla to opravdu životní zkušenost.

Znovu jsme si vyzkoušeli, jaké to je budovat firmu z nuly. Dva a půl roku budujete firmu v ČR, daří se Vám, potom ale přijedete do USA a začínáte opět od začátku.

A jaké z toho máme lessons learned pro 2020?

  • Uvědomili jsme si, že americký trh je opravdu velké sousto.
  • Časový posun 9 hodin a nutnost reagovat real-time znamená, že buď v ČR zavedete druhou směnu, nebo že vybudujete druhý team v USA.  
  • V USA se velice obtížně vysvětluje, že je rozdíl mezi firmou z ČR a Indie – pro ně je to vše offshore, ale MD rates jsou samozřejmě v Indii o polovinu nižší. Nutno dodat, že většina Američanů nemá tušení, kde se na mapě nachází ČR
  • Toto všechno znamená, že pro úspěšné působení na USA trhu musíte být vnímáni jako USA společnost, a tím pádem tam vybudovat nejen obchodní zastoupení, ale i velkou část delivery.

Rozhodně je to ale cenná zkušenost, která věřím, že nám pomůže v další zahraniční expanzi.

Havaj a co dál?

Na začátku Enehano Solutions bylo naším cílem pomáhat zákazníkům s digitální transformací a automatizací marketingu, obchodu i zákaznického servisu a vybudovat postupně největší Salesforce konzultační firmu v ČR.

Měli jsme ale ještě jeden cíl – po 5 letech od založení firmy udělat celofiremní teambuilding na Havaji, pokud se nám podaří:

  • Mít více než 50 Mio CZK obratu.
  • Mít více než 50 konzultantů.
  • Stát se #1 na Salesforce v ČR.

Je to stále velice ambiciózní cíl, ale věřím, že s takovým týmem a zákazníky, jaké dnes Enehano má, to zvládneme. Proto už jsme také začali řešit, jak vlastně takový teambuilding pro 70 lidí uspořádat. 😊  

Ale co potom? Co po prvních pěti letech?  

Rozhodně chceme být stále flexibilním partnerem pro naše zákazníky a pomáhat jim s digitální transformací. A s tím je ruku v ruce naším cílem být i skvělým zaměstnavatelem, držet se přátelského kolektivu a rodinné firmy.

Děkuji všem zaměstnancům, zákazníkům i Salesforce za důvěru. Bez Vás by nic z toho nebylo.

A nám všem přeji obzvlášť v této době hlavně hodně zdraví.

Jiří Mach, CEO

Pro více zajímavého obsahu ohledně Salesforce se podívejte se na Enehano blog!

Nejnovější článek


Zaujaly vás naše služby?

Kontaktujte nás
Thanks for your email! We’ll get back to you ASAP.
Oops! Something went wrong while submitting the form.