Od Microsoftu k Salesforce: Otevřeně o budování kariéry v Salesforce světě

Od Microsoftu k Salesforce: Otevřeně o budování kariéry v Salesforce světě

Autentický, upřímný a stále připravený na nové výzvy. Takový je Lukáš Rais, zkušený IT specialista, který svou profesní dráhu posunul od Microsoftu k Salesforce a naplno se ponořil do jeho ekosystému. I díky tomu je dnes v roli CIO u nás v Enehanu. Jak se liší obě platformy, co ho přesvědčilo o správné volbě? Jak při profesním růstu hledá rovnováhu mezi prací a osobním životem? Přečtěte si rozhovor s Lukášem, kterého můžete jako moderátora osobně potkat 23. dubna na Digital Transformation Summitu.

Co tě přivedlo do Enehana a proč ses rozhodl vydat cestou Salesforce naplno?

Ten příběh je trošku složitější, ale k Salesforce jsem si čuchnul už někdy v roce 2018 v předešlé práci. Vedle tehdejší implementace Dynamics 365 se objevil i Salesforce, na který jsme se museli napojovat. Tenkrát to pro mě bylo něco jako Apple vs. Android – dnes už se tomu spíš směju. Každopádně, když jsem pak přešel k implementaci Marketing Cloudu, začal jsem tušit, že právě tady začíná moje cesta v ekosystému Salesforce. První věcí, která mě překvapivě přesvědčila v tom, že jdu správnou cestou byl Trailhead – Microsoft totiž pro začínající uživatele nic podobného nemá.  

(Pozn. Salesforce Trailhead je online vzdělávací platforma, která interaktivně učí uživatele pracovat se Salesforce prostřednictvím modulů, kvízů a praktických úkolů.) 

Přesvědčilo tě ještě něco dalšího?

Druhým silným argumentem pak byly možnosti Core platformy pro finanční sektor a také komunita lidí kolem Salesforce (SF). Asi nedokážu na 100 % porovnat, jak aktivní jsou komunity na jedné či druhé straně, protože tehdy jsem byl v jiné roli, než jsem dnes. Co ale vím jistě, je, že lidé, se kterými na projektech spolupracuji a které potkávám v rámci SF komunity, jsou přesně ti, se kterými chci dál pracovat. 

Měl jsi od začátku jasnou představu o své kariéře v IT? Nebo byly momenty, kdy jsi uvažoval i o jiných směrech?

Nemyslím si, že nastal moment, kdy bych zapochyboval. Respektive jeden moment tam byl, a to ve chvíli, když jsem se na gymplu rozhodoval, co dál (vybíral jsem mezi sportovním vs. informačním managementem). Volba padla na informatiku a od té chvíle to už bylo jasné. Svět analýzy a návrhů mě naprosto uchvátil. Ačkoli jsem už na základce solidně programoval, role konzultanta mě nakonec pohltila. Dodnes si pamatuji zděšení učitele, když jsem mu oznámil, že nejdu na elektrotechniku, ale na gympl. Kdyby jen tušil, jak to se mnou nakonec dopadne. Musím přiznat, že jsem za to rozhodnutí moc rád.

Jak hodnotíš svůj přechod z Microsoft technologií na Salesforce? Co pro tebe bylo největší výzvou a co tě naopak příjemně překvapilo?

Osobně v platformách vidím minimální rozdíl. Snažím se na to spíš dívat optikou toho, že obě jsou CRM, a jako takové tím pádem mají své základy položené v  business pohledu, který je prostě stejný. Jasně, prostředky, jak dosáhnout plného využití, už má každá platforma svoje, ale také si nejsou tolik vzdálené, takže obecně přechod z jednoho na druhý není zase tak těžký. Co je z mého pohledu mnohem komplikovanější, je neustálý vývoj toho, co je „CRM“.

Dřív se všechno dělo v operativním CRM (Core) a také se kolem něj točilo. A k téhle „škole” se taky řadím. Nicméně v dnešní době už to tak není. Minimálně ne všude, CRM je prostě širší pojem. Omnikanálová komunikace, nástroje pro řízení komunikačního flow, klientské profily, behaviorální tracking a mohl bych pokračovat. Jsou věci, které před pár lety byly v plenkách a málokdo o nich věděl. Dnes už je to pro mnoho firem vlastně základ.

Každopádně díky tomu, že jsem pro každou novou „špatnost“, tak mě tenhle vývoj udržuje v oboru a nemám jediný důvod z něj odcházet (když pominu, že nevím, co jiného bych dělal 🙂 )

Jak bys popsal firemní kulturu v Enehanu? Čím se odlišuje od tvých předchozích pracovních zkušeností?

Rodinná, uvolněná i přesto profesionální. Rozdíly bych nespecifikoval, protože bychom porovnávali jablka s hruškami. Spíš bych to popsal tak, že každá moje dosavadní štace měla něco do sebe a žádnou z nich bych nevyměnil. Každá mi dala kus obrovské zkušenosti, ať už soft nebo hardskillů, a posunula mě o mílové kroky vpřed na mojí vlastní cestě.

Od začátku roku 2025 zastáváš pozici CIO, pod kterou spadá i řízení jednotlivých Salesforce kompetencí. Můžeš nám přiblížit, co tato role obnáší?

Enehano prošlo menší vnitřní reorganizací v jejímž rámci vznikly role „Competence Leaders“, zodpovědné za rozvoj různých řemesel”– od vývojáře přes analytika až po architekta. No a jak už to tak bývá, bylo potřeba, aby tomu někdo dal trochu řád a hlavně pomohl kolegyním a kolegům na pozici Competence Leaders, tenhle nový setup prošťouchnout a posouvat dopředu. Zároveň se jako firma potřebujeme také rozvíjet. A to nejen v rámci Salesforce ekosystému, ale i v používání nových nástrojů. Tak jsme si s vedením sedli, slovo dalo slovo, a já tuhle zodpovědnost dostal na starost.

Jak vnímáš podporu Tvého profesního rozvoje v Enehanu? Co ti nejvíce pomohlo v růstu od nástupu do firmy?

Přišel jsem z prostředí, kde byl rozvoj také jednou z velkých priorit, takže laťku mám nastavenou dost vysoko, a musím přiznat, že jsem byl příjemně překvapený. Moje zkušenost velí, že nejlépe se učím na projektech. Už jsem se ale dostal do určitého věku, kdy nestačí čerpat jen informace od kolegů. Je potřeba si informace proaktivně vyhledávat a zároveň si určovat směr vlastního vzdělávání. Z tohoto pohledu jsem naprosto spokojený a prostor na sebevzdělávání určitě mám. Co mi nejvíc pomohlo? Paradoxně asi lehká přestávka od pracovního shonu těsně před nástupem do Enehana.

Jak se ti daří vyvažovat pracovní a osobní život? Máš nějaký způsob, jak si udržet work-life balance?

Nedaří. Ale učím se a snažím se v tomhle ohledu sám sebe srovnávat, co nejvíc to jde. Bohužel mám jednu nepříjemnou vlastnost, která mi velmi často nedovolí jen tak zavřít počítač, sbalit se a odejít domů od rozdělané práce. Snažím se tím pádem aspoň neodbývat rodinu ve chvílích, kdy jsme spolu. Případně si v průběhu týdne šetřím pár minut sám na sebe. Každopádně tahle součást mé cesty, je pro mě jednou z nejbolestivějších.

Řízení vztahů s obchodními partnery