Jarda Havrda z Enehano Solutions: „Už jsem nechtěl být jen nákladovým číslem v tabulce“

Jarda Havrda z Enehano Solutions: „Už jsem nechtěl být jen nákladovým číslem v tabulce“

Jen za poslední rok se tým Enehano Solutions rozšířil z 28 lidí na téměř 50. Jednou z nejvýraznějších nových posil je zkušený Jaroslav Havrda, který strávil 15 let v IBM a před časem se rozhodl změnit svůj přístup k  práci.

Od začátku roku jste se s ním mohli potkat v kancelářích Enehana, kde si jako nový Enterprise Sales Director stále užívá neobvykle „rodinné“ prostředí a chce pomoci vybudovat jedničku na Salesforce v Česku. Dnes pomáhá, jako všichni Enehaňáci na dálku.

„Team spirit“ se nedá naplánovat nebo nařídit

Už jen při pohledu na tvůj životopis je evidentní, že Enehano získalo do týmu velkou posilu. Kterou profesní etapu považuješ osobně za nejdůležitější? 

Zdravím čtenáře, baví mě komunikovat s lidmi, takže celou kariéru pracuji na obchodních pozicích. Nejdůležitější je rok 2020, protože pro obchodníka je vždy nejdůležitější konec aktuálního kvartálu a fiskálního roku. Bonmot “nic není starší než včerejší zprávy” platí i pro dosažené výsledky minulého roku.

Chápu. Zeptám se tedy jinak, co pro tebe bylo největší výzvou?

Nejspíš to byly čtyři roky v telekomunikačním sektoru v Logica (dnes CGI) na začátku milénia. Mobilní operátoři naplno budovali sítě i back office aplikace a jediné parametry, které je zajímaly, byl počet nových aktivací SIM karet a pokrytí populace GSM signálem. Takovou rychlost v rozhodování, nasazení lidí u zákazníků i dodavatelů a neomezené rozpočty jsem předtím ani potom už nezažil. Navíc jsem se ve stejné době stal šťastným “prvo-otcem”, takže opět unikátní změna, která se neopakuje.  

Kromě toho jsi dlouhých 15 let strávil v IBM. Proč tedy najednou taková změna a přechod do Enehana?

Kdyby jen 15 v IBM – v korporátním prostředí jsem pracoval celkem 25 let. Jiní si v mém věku otevřou farmu v pohraničí, začnou radit ostatním nebo se alespoň znovu ožení. Také jsem cítil potřebu změny, ale stačilo mi přejít do Enehana. Zásadním motivem byla opravdová “dobrá nálada”, která je zde cítit. Měl jsem možnost se před nástupem zúčastnit několika firemních akcí, kde mě přesvědčil právě tento “team spirit”, který jsem jinde nenašel. Zní to možná zjednodušeně, ale je to pro spokojeného zaměstnance podstatná věc, kterou nelze manažersky nařídit.

Další důležitá věc je velikost – Enehano už není malý startup ale ani velká firma, takže máte jistotu kontinuity, ale všichni se stále znají osobně.

V Enehanu není člověk jen nákladovým číslem v tabulce korporátního CFO, kterýžto fakt se jeho manažer snaží neúspěšně maskovat.

Navíc má Enehano erudovaný management, který své práci rozumí a díky plnohodnotné pravomoci může rychle jednat. Tuto kombinaci oceňují i naši zákazníci tím, že nám svěřují čím dál větší a komplexnější projekty. 

Spousta lidí dnes a denně váhá, jestli do toho jít, vystoupit z „komfortní“ zóny a udělat podobnou profesní změnu. Co bys jim vzkázal nebo poradil?

Je to samozřejmě na každém, korporace má své výhody a je vhodná pro určitý druh osobností – korporace většinou neumí pracovat s kreativitou, proto si ostatně zakládají různé dceřinné startupy, takže pokud chceš věci dělat aktivně a podle svého, je korporát spíš překážkou. Navíc korporátní “nadstandard” se v péči o své zaměstnance díky různým šetřícím opatřením velmi přiblížil běžnému SME segmentu. A co dnes neplatí určitě, je představa, že korporát tě v době krize ochrání. Jeden extrémní příklad pro ilustraci, před pár lety mi přišel od kolegy lakonický mail: “Když jsem nastupoval do práce, kolega dostal k 20 letům ve firmě jako poděkování hodinky s věnováním. Já jsem po 20 letech služby dostal výpověď…“.

V Česku umíme víc, než jen levně montovat auta

Co tě v Enehanu nejvíc překvapilo? Co byl největší šok?

Příjemně mě překvapila důsledná péče o zaměstnance. Každý konzultant má možnost naplánovat si vlastní rozvoj, poradit se se zkušenějšími kolegy o svém dalším směrování a také získá prostor tento rozvoj zrealizovat. Díky tomu má současný tým již téměř 100 různých oficiálních certifikací Salesforce a kontinuálně se pracuje na dalších.

Největším šokem pro mě byla absence manažerské reportovací struktury 🙂 V Enehanu mám jednoho ředitele, v korporaci jsem pravidelně reportoval 4 přímým liniovým manažerům a asi 10 nepřímým.

Co tě v nové misi nejvíc baví a naplňuje?

Fandím ambici vybudovat českého partnera Salesforce, který bude úspěšně konkurovat velkým integrátorům typu Accenture nebo Deloitte nejen v ČR ale i EU. Dosavadní historie společnosti naznačuje správnou trajektorii vývoje a možnosti růstu jsou opravdu velké. Držím nám palce, aby se tento trend podařilo společně udržet a abychom Evropě ukázali, že v Česku umíme víc než jen levně montovat auta!

Máš nějaký konkrétní cíl nebo sen, který by sis chtěl v Enehanu splnit? 

Chtěl bych, aby stačilo říct: “Pracuji v Enehano,” a automaticky si každý řekl: “To jsou nejšikovnější konzultanti na Salesforce!” A aby to platilo nejen v ČR, ale i v dalších státech EU.

Je to parafráze na Napoleona, který po bitvě u Slavkova v roce 1805 prohlásil ke svým vojákům: “„Stačí říct bojoval jsem u Slavkova a každý musí odpovědět – hle, hrdina!“ 🙂

Unikátní příležitosti na obzoru

Řadu let se pohybuješ v telco sektoru, proč je podle tebe Salesforce & Enehano ideální volbou právě zde?

Telekomunikační trh v Evropě od krize v roce 2010 strádá. Operátoři musí kontinuálně posilovat kapacitu současných sítí, protože požadavky na přenos dat každý rok vzrostou o 80-100 %, ceny služeb přitom spíše klesají díky vysoké penetraci a také kvůli regulacím EU. Takže prostor pro růst a udržení ziskovosti je pouze v nových netradičních službách, jako je poskytování placeného obsahu. Proto si Vodafone koupil UPC nebo O2 zaplatila výhradní práva na fotbal.

Například Vodafone bude muset převést UPC zákazníky do svých back office systémů, sjednotit zákaznickou bázi i produktový katalog, připravit nové služby, které využijí synergii akvizice UPC a následně na tyto nové produkty udělat marketingové kampaně. To vše tak, aby nedošlo k výpadku péče o současné zákazníky ani v UPC, ani ve Vodafone.

Salesforce je otevřená API platforma, která nabízí možnost postavit všechny zmíněné procesy bez složité integrace v jednom systému s otevřenou integrací do ostatních on-prem systémů Vodafone. A Enehano tento typ transformačních projektů již realizuje pro finanční sektor v ČR.

Jak se za posledních 5 let změnilo vnímání cloudu, případně Salesforce v očích velkých firem?

Analýza Ministerstva průmyslu a obchodu z roku 2019 konstatuje že:

“Podniky využívající nějakou formu Cloud Computingu měly o 1/5 vyšší produktivitu práce oproti podnikům, které Cloud ještě nevyužívají.”

Není proto divu, že adopce cloudových služeb stále stoupá, většina malých a středních podniků za posledních 5 let již nějakou zkušenost s cloudem udělala a provozuje hybridní IT. U velkých podniků a státních institucí je větší bariéra způsobená vyššími náklady na implementaci, složitějším ověřováním bezpečnosti i jistou neochotou IT oddělení předat část kompetencí do rukou businessu.

Probíhá tedy adopce cloudu i v korporátním sektoru?

Ano, naše projekty pro ČMSS, ČSOB Pojišťovnu nebo Equa bank jsou toho důkazem. Tlak na adopci cloudu zvyšují i výrobci standardních Enteprise on-prem software produktů, kteří nutí zákazníky k migraci do vlastních nových cloudových řešení, která ale nejsou integrovaná s původními produkty, což pro zákazníky znamená plnohodnotný migrační projekt. Tím se Salesforce otevírá řada unikátních příležitostí pro velké migrační projekty v oblasti Front-office i Back-office aplikací, kdy si zákazníci mohou vybrat, zda zůstanou u původních produktově orientovaných aplikací, nebo přejdou na zákaznicky orientovanou platformu Salesforce, která nativně podporuje většinu klíčových firemních procesů, a tím pomáhá sdílet informace napříč korporátními odděleními, čímž zvyšuje efektivitu práce celé organizace včetně spokojenosti svých partnerů a koncových zákazníků.

Závěrem jedna odlehčená otázka – máš nějaké profesní nebo životní motto, které tě vystihuje nebo kterým se snažíš řídit?

Mám jich několik pro různé situace, například “ORA ET LABORA”, což je motto benediktinského řádu a v překladu znamená …. kdo neví ať se zeptá strýčka G nebo tetičky W. Nebo v poslední době si často vzpomenu na J.A. Komenského: “Všeliké kvaltování toliko pro hovado vhodné jest” 🙂

Pohled do budoucnosti očima Jardy Havrdy

Jaroslav Havrda, Enterprise Sales Director

  • Covid-19 způsobí mnohem větší adopci práce z domova, kterou dobře podporují různé cloudové služby, včetně Salesforce, takže adopce cloudu přesáhne 50 % napříč všemi segmenty trhu.
  • Covid-19 nás také názorně naučí, že ohleduplnost k druhým se vyplatí. Zatím je aktuální jen „já chráním rouškou tebe – ty chráníš rouškou mě“, ale věřím že tato zkouška nakonec pomůže zlepšit vztahy ve společnosti.
  • Přestaneme řídit stát jako firmu.
  • Enehano se v roce 2021 stane Platinum business Partnerem Salesforce s největším tržním podílem SF projektů v ČR, a do 5 let budeme mít pobočky v 5 zemích EU.

Pro více zajímavého obsahu ohledně Salesforce se podívejte se na Enehano blog!

Novinky a informace

Přímo do vaší emailové schránky

Prozkoumejte související články

Řízení vztahů s obchodními partnery