Začínal od nuly a svoji firmu rozjížděl ve svém obývacím pokoji. Zkušenosti z IT businessu měl a zamiloval se do Salesforce, platformy digitalizující obchodní, marketingové a zákaznické procesy.
Nyní má 80 spolupracovníků a jeho Enehano po prvních pěti letech vygenerovalo obrat přes 100 mil. Mezi klienty, kteří mu svěřili svoji důvěru, jsou Česká spořitelna, skupina ČSOB, T-Mobile, DPD, Zonky nebo Carvago a Productboard.
Jirka Mach si již sedmým rokem plní svůj sen a plní sliby, které si při založení předsevzal.
ZE STARTUPU PARTNEREM
Jirko, Enehano letos v létě oslavilo 6. narozeniny. Měl jsi čas zastavit se a shrnout, co se za dobu existence Enehana povedlo a nepovedlo?
Čas zastavit a zamyslet se nad chodem celé firmy jsem měl loni v červnu, kdy se Enehano připravovalo na oslavu 5. narozenin. Bylo to přesně to období bilancování, kdy jsme vyhodnocovali splnění cílů z první pětiletky a zamýšleli se, jakým směrem se chceme vydat dál.
Při založení Enehana jsem měl ambiciózní plán. Z nuly vybudovat firmu, která se za pět let stane jedničkou v dodávkách Salesforce v Čechách, bude mít přes 50 konzultantů a obrat přesáhne 50 mil. Kč. Pokud se to všechno povede, vyrazíme na celofiremní teambuilding na Havaj.
Výsledek? Tým měl přes 70 lidí, obrat překonal magickou hranici 100 mil. Kč a opravdu jsme se stali jedničkou na Salesforce v ČR. Ze splnění cílů jsme měli ohromnou radost.
K Havaji se ještě vrátíme. Můžeš ještě popsat, jak se Enehano za prvních pět let proměnilo?
Enehano je růstově orientovaná firma, kterou jsem založil v roce 2016. Z „one man show“ se stal tým o osmdesáti členech a z punkového startupu jsme se stali důvěryhodným partnerem pro transformaci největších českých firem včetně největších bank. To s sebou nese už velkou míru důvěry ze strany našich klientů, která nás nejen těší, ale hlavně vzbuzuje silný pocit odpovědnosti.
Pro řízení Enehana jsme také postupně vybudovali management tým. Spoluzakladatel a CSO Michal Peška má pod palcem naše snažení doma i v zahraničí. Za největší oddělení, delivery, zodpovídá Milan Bodlák, který je v Enehanu od samotného začátku. Velký pokrok jsme udělali i v řízení financí, díky kterému jsme upustili od pocitového řízení firmy. Dnes už můžu říci, že jsme stabilní firma, která se díky CFO Katce Alenkové zabývá řízením cash flow, závazků a rozhoduje se na základě reportů. Co se mi na tom líbí nejvíc, je fakt, že firmu řídíme v Salesforce.

VIZE NA DALŠÍCH 5 LET. BUDE ZÁJEZD NA MĚSÍC?
Zmínil jsi výzvy na dalších pět let. Jste stejně ambiciózní v plánech na 2021–2026? A co bude odměnou?
V návaznosti na naši růstovou strategii se chceme do pěti let stát jedničkou na Salesforce v regionu střední a východní Evropy s obratem větším než 500 mil. Kč a 250 konzultanty.
Když jsme si načrtávali vizi na dalších pět let, samozřejmě jsme také přemýšleli, jaký další teambuilding udělat. Jestli pojedeme na Filipíny, nebo si koupíme ostrov. Ale tím, jak jsme se posunuli, už nám tyto nápady neladily s našimi hodnotami, kterými v Enehanu žijeme.
Uvědomujeme si, že máme to štěstí pracovat v jednom z nejprofitabilnějších odvětví, které intenzivně roste. Dlouhodobě se snažíme podporovat vzdělávání, což je pro mě osobně velké téma, ale také pomáháme měnit naše okolí k lepšímu. I proto vznikl nápad, že každý rok budeme 1 % z obratu dávat na CSR. Vnímáme to jako velký závazek, protože Enehano udělalo třeba loni obrat více než 100 mil. Kč., což znamenalo přes milion korun věnovaných na CSR aktivity.
To nás přimělo k myšlence, co udělat za pět let. Nebude to žádný monstrózní teambuilding, ale při splnění stanovených metrik chceme jednorázově věnovat 10 % obratu, více než 50 mil. Kč, na CSR.
Rádi bychom tímto inspirovali i ostatní hlavně z IT sektoru. Věříme, že firmy mají sílu a moc pomáhat a měnit okolí a myslíme si, že kdyby se přidala jen třeba polovina IT firem k této vizi, tak to může mít už velký pozitivní dopad.
HODNOTY FIRMY – MODERNÍ NUTNOST, NEBO SKUTEČNÉ PILÍŘE?
Zastavme se ještě u firemních hodnot. Změnilo se v průběhu let nastavení mind setu lidí v týmu, bylo nutno hodnoty přeformulovat?
Enehano se mění za pochodu, vytváří se zde celá řada procesů. Hodnoty, kterými žijeme, jsou ale stále stejné. Loni jsme se rozhodli si „nastavit zrcadlo“ a v celofiremním dotazníku jsme zjišťovali, jak vnímají Enehano samotní enehaňáci. Výsledky byly překvapující. Všech 80 lidí se shodlo na 4 hodnotách. Jendou z nich je „I grow“ – symbolizuje osobnostní růst každého člena týmu i celého Enehana. Druhou hodnotu „I care“ už jsem zmiňoval – staráme se jeden o druhého. Investujeme čas i peníze do programů, jako jsou Talent Coaching nebo terap.io. Péči o celý tým zastřešuje skvělý People Hub. Uvědomujeme si, že růst firmy s sebou nese i negativní stránku, a tak je péče o tým v rychlém a dynamickém prostředí dvojnásob důležitá. Další rovinou je starost o naše okolí, díky již zmíněným CSR aktivitám. „I share“ je o celkové otevřenosti a transparentnosti. V týmu o 10 lidech se informace předávají lépe než v týmu 80 lidí. Ať už know-how, tak úspěchy a neúspěchy sdílíme s celou firmou díky vytvořeným platformám, jakou jsou „business lunch“, Q&As, tech coffee, nebo delivery offsite. Naše zkušenosti sdílíme i externě – ať na naší konferenci Digital Transformation Summit, tak účastí na externích akcích, včetně přednášení na univerzitách. A protože chceme, aby nás všechny práce bavila a abychom tvořili kompaktní tým, věnujeme nemalý prostor hodnotě „I Have Fun“. Společný čas si umíme užít i mimo práci – na kolech, vodě, u piva nebo ve sklípku.
.png)
TEAMBUILDING NA HAVAJI – VÝSTŘEDNÍ BENEFIT?
Teambuilding na Havaji. To asi zaujme každého. Někdo za tím vidí „balík peněz“, který takový výlet bude stát, někdo poctivé plnění závazků a slibů. Teď, kdy už si skoro firma balí kufry, by mě zajímalo, jestli toho nelituješ a stanovil bys takovou odměnu znovu.
V roce 2016 bylo v ČR patnáct Salesforce partnerů. I proto cíl stát se největším partnerem a následně jet na Havaj byl hodně ambiciózní a pro mě tou dobou i dost nepředstavitelný. Ale název Enehano je spojení havajských slov „technologie“ a „byznys“, a tak měl tenhle nápad i symbolický podtext. Ačkoliv to i dneska hodnotím jako „crazy“ nápad, tak jsme jím celých pět let žili a jeho uskutečnění jsme každým rokem krůček po krůčku přibližovali. Zajímavostí je, že v rámci školení managementu, kterého jsme se loni účastnili, jsem si za tenhle závazek žádnou pochvalu nevysloužil. Naopak jsem se dozvěděl, že motivovat tým zrovna tímto velkým benefitem není ideální cestou. Pro nás jde ale o závazek, který jsme komunikovali celých pět let a jinou možnost, než ho uskutečnit jsme neviděli. Jen jsme to celé museli posunout kvůli covidu.
A jestli bych to, kdybych se vrátil o 6 let zpět, udělal znovu? 😊
Udělal. Mám rád výzvy a jejich překonávání.

PROČ ENEHANO MĚNÍ IDENTITU?
Je logické, že se nyní Enehano obléklo i do „nového kabátu“. Upřesníš, proč jste se rozhodli pro rebranding? Co nové logo symbolizuje?
Motivace k rebrandingu bylo uzavřít pětiletku, kterou jsme měli spojenou s Havají. V původním logu byla vyobrazená havajská vlna. Do nového loga jsme chtěli promítnout i naše hodnoty a fakt, že už nejsme startup, ale důvěryhodný a stabilní partner pro naše klienty. Projekty, na kterých pracujeme, se dotýkají velkého množství lidí, oddělení a systémů, proto je alfou a omegou mít silného, spolehlivého partnera, který má spoustu zkušeností, aby zákazníka provázel po celou dobu transformace.

Tmavě modrá barva reprezentuje znalost, moudrost, autoritu a spolehlivost. Zelená zase symbolizuje růst našich klientů i náš vlastní. Růst dále symbolizuje i šipka vzhůru. Tučné písmo poukazuje na naši stabilitu a kredibilitu.
Každý, kdo tě zná, ví, že je Enehano tvoje srdeční záležitost. Probrali jsme změny, kterými jste prošli, i výzvy, co nás čekají. Je ale něco, co rozhodně měnit nechceš. Co si přeješ zachovat?
Určitě ano. Jsou to právě firemní hodnoty. Vnímám je jako kotvu v rozbouřených vodách podnikání. Vize nám udává směr, kterým se vydáváme, nutí nás růst a měnit se. Hodnoty jsou stabilní „základní kameny“ Enehana, které nám ale dovolují si zachovat stávající flexibilitu a přitom si udržet zdravý rozum a skvělý tým lidí.
Děkuji za rozhovor.