V první části našeho dvoudílného seriálu jsme se seznámili s nejčastějšími problémy, které mohou komplikovat chod marketingových oddělení, a se dvěma bolístkami z nich vyplývajícími. Soustředili jsme se především na chybějící marketingovou strategii a nízkou kvalitu dat. Dnes se společně podíváme na další čtyři kritické body, které se negativně podepisují na efektivitě marketingových aktivit.
1. 1-2-1 komunikace místo kobercových náletů
Firmy chtějí se svými zákazníky komunikovat, akorát občas nevědí, jak na to a nevyužívají k tomu to nejcennější, co mají – data o zákaznících. Určitě jste sami již někdy kobercový nálet zažili. Zpravidla probíhá následovně: Marie je dlouholetou klientkou online parfumerie, kde nakupuje zásadně pouze přípravky na vlasy určené ženám. Parfumerie s nadšením naskladní novou značku parfémů pro muže a bezhlavě novinku komunikuje na všechny e-maily, které má v databázi. Klienti, včetně námi zmíněné Marie, pro které je toto sdělení nerelevantní, se po několika takových e-mailech hromadně odhlašují z e-mailové komunikace, a tak firma přichází o šanci oslovovat tyto klienty v budoucnu s relevantními sděleními. Pokud firma nijak nereaguje na aktivitu adresátů (například to, zda jejich e-maily čtou), pak podstupuje riziko, že veškeré zprávy od dané firmy provozovatel e-mailové schránky umístí do složky SPAM, i přestože se klient sám neodhlásí z odběru e-mailové komunikace. Kobercová komunikace je zkrátka neefektivní a drahá – za nedoručený e-mail draze platíme, přestože náš produkt neprodá.
2. Journey-based komunikace a využití omnichannel
Pojem omnichannel komunikace se poprvé objevil na počátku 21. století a rozhodně není na ústupu. Schopnost využívat jednotlivé kanály tak, aby v symbióze využívaly informace o zákazníkovi a jeho nákupním chování a přizpůsobovaly se v závislosti na jeho preferencích, patří mezi vrcholová odvětví marketingu. Nastavení tohoto typu komunikace na jednu stranu vyžaduje čas i expertízu, při úspěšné implementaci pak zásadně zvyšuje efektivitu marketingového oddělení. A jaké nástroje z dílny Salesforce vám v rámci omnichannel komunikace pomohou? Marketing HUB lze napojit na všechny onlinové i offlinové komunikační kanály. Na základě sledování historie na sociálních sítích, pobočkové síti, mobilní aplikaci, SMS, e-mailu, WhatsAppu navrhuje Marketing HUB další kroky, nabízí možnost generovat leady a sledovat analýzy. Salesforce Marketing Cloud usnadňuje nastavení marketingové komunikace a řadí se mezi celosvětové lídry své kategorie. Pokud byste se chtěli dozvědět více o omnichannel komunikaci, přečtěte si náš článek.
3. Zákaznická segmentace
Mít možnost segmentovat zákazníky na počkání dle různých typů dat, např. profilových, transakčních, behaviorálních, by měl mít každý marketér, a to bez složitého psaní SQL dotazů a drahého zapojení datových analytiků. Tento problém může způsobovat chybějící nástroj či chybějící kompetence. V Salesforce Marketing Cloud lze data jednoduše filtrovat dle zvolených parametrů a zacílit tak na správné klienty.
4. Nedostatečné testování obsahu komunikace a optimalizace.
Marketing není exaktní věda a to, co platí na jednoho zákazníka, nemusí platit na druhého. Každá cílová skupina má jiné nákupní chování a jiné priority, a proto musí marketéři investovat svůj čas a úsilí dotestování. Testování umožňuje identifikovat a optimalizovat nejúčinnější komunikační strategie, což vede k většímu konverznímu poměru a vyšší návratnosti investic. A/B testy pomáhají lépe porozumět chování a preferencím cílové skupiny, což umožňuje vytvořit více relevantní a personalizovaný obsah. Testování rovněž minimalizuje riziko špatných rozhodnutí a investic do neúčinných kampaní, čímž šetří čas a lidské zdroje.
Marketingová automatizace není pomíjivý trend a nevyplatí seji zanedbávat. Pokud jste ještě nezačali, je nejvyšší čas, protože inovace a konkurence nikdy nespí.
Enehano se již dlouhá léta věnuje marketingovým automatizacím a implementacím. Mrkněte, s čím vám můžeme pomoci na: https://www.enehano.cz/work/marketingova-automatizace-a-omnichannelkomunikace. Pokud jste zjistili, že vaši firmu trápí některý z výše zmíněných problémů a měli byste zájem o nezávaznou konzultaci, napište nám.