Nevíte, jak by ve vaší organizaci mohla fungovat nová technologie, o které uvažujete? Potřebujete inovovat již existující řešení? Implementace nového softwaru často znamená měsíce až roky plánování a vývoje. Obrovským zklamáním potom může být zjištění, že jsme nasadili funkční software, který ale uživatelé nechtějí nebo nepotřebují. Naštěstí existují způsoby, jak se tomu vyvarovat. A nemusí to trvat dlouhé měsíce. V řádu dnů vám k získání jistoty může pomoci Design Thinking.
Co to je Design Thinking?
Design Thinking je inovativní metoda pro řešení problémů, která staví člověka (zákazníka či uživatele) do centra dění. Na rozdíl od tradičních přístupů, které se často více zaměřují na technologické a procesní aspekty, se Design Thinking soustředí na pochopení skutečných potřeb uživatelů a vytvoření praktického, přívětivého řešení.
Kvalitnější design a lepší adopce uživateli nejsou jedinými benefity. Díky této metodě můžete rychleji získat shodu mezi klíčovými lidmi v organizaci, redukovat protichůdné požadavky a odhalit slepé cesty ještě před zahájením vývoje.
Jak na to?
Design Thinking je především o mindsetu. Jde o přístup k řešení problémů, nikoliv o pevně dané šablony a postupy. Pokud se při hledání řešení budete sami sebe ptát „Co přesně naše uživatele trápí? Co od našeho řešení potřebují?“, jdete na to správně. Pokud se nebudete bát selhání, budete zkoušet různé postupy a stavět na společné spolupráci, pak již aplikujete základní principy Design Thinkingu.
Účel světí prostředky. Pokud budete ctít základní principy této metody, žádný nástroj či technika nemusí být špatná. Někdy vám mohou pomoci standardnější workshopy s „how might we“ statementy a customer journeys, někdy bude potřeba být velmi kreativní se storyboardy. Při řešení komplexnějších problémů může být ideální design sprint. Paleta nástrojů a technik je obrovská.
Otestovaný prototyp za 5 dní
Design Sprint je oblíbená technika, která vám během pouhých 5 dnů umožní přejít od identifikace problému, k vymyšlení řešení, až po vytvoření prototypu a jeho otestování.
V průběhu Design Sprintu se tým zúčastní série workshopů, ve kterých se používají dílčí nástroje Design Thinkingu tak, aby se v co nejrychlejším čase dostali k cíli. Technika je ideální pro řešení komplexnějších problémů, kdy je potřeba v rychlém čase najít shodu mezi týmem, navrhnout optimální řešení a validovat ho s koncovými zákazníky / uživateli.

Kdy je vhodné popřemýšlet o Design Thinkingu?
Jednoduše: vždy. Alespoň zčásti. Převzít si totiž některé z principů, jako třeba přemýšlet vždy o koncovém zákazníkovi / uživateli, nebo brát brzké selhání jako cenné ponaučení, může být užitečné při každém projektu. Využití konkrétních technik, či přímo intenzivního Design Sprintu, ale záleží na konkrétní situaci, ve které se nacházíte.
Obecně lze říci, že Design Thinking vám dokáže pomoci, když:
- Potřebujete rychle ověřit novou myšlenku, např. na nový produkt, službu nebo proces, ale nejste si jistí jejím přínosem a jak ji konkrétně převést v řešení.
Situace: Obchodní manažer přichází s myšlenkou začít nabízet novou službu a zaměřit se na nový segment zákazníků, kterému dosud firma neměla co nabídnout. Vidina nového revenue streamu se zalíbí managementu, ale je nezbytné myšlenku podložit čísly a sestavit business case. Součástí tohoto procesu by měl být i odhad nákladů na IT. K realizaci bude pravděpodobně potřeba upravit současné CRM, interní databázi produktů, začít sbírat nové leady a provést řadu dalších kroků. Ideálním postupem je propojit obchod, marketing a IT a metodami Design Thinkingu dojít k rychlému a efektivnímu návrhu řešení, aby se nová služba mohla pilotovat již příští kvartál. - Řešíte složité problémy napříč několika týmy v organizaci a potřebujete najít společnou cestu.
Situace: Klient řeší projekt, který ovlivňuje velkou část organizace. Pro řadu vedoucích oddělení to bude znamenat změnu ve fungování. Na společných schůzkách všech stakeholderů se však nedaří projekt posouvat dále. Všichni mají otázky, obavy nebo s navrhovanými změnami rovnou nesouhlasí. Je potřeba vybrané stakeholdery více zapojit do procesu designu a nalézt společnou vizi pro výsledné řešení. - Připravujete nový projekt / část projektu a potřebujete se zorientovat ve velikosti dané problematiky, možných směrech řešení a s tím souvisejících kapacit.
Situace: U klienta již rok běží projekt na plné obrátky a jedno oddělení má k dispozici nové CRM řešení. V následující fázi projektu se má připojit další oddělení, které vede jiný stakeholder, a víme, že toto oddělení funguje odlišným způsobem a má rozdílné potřeby. Je nutné co nejrychleji odhalit podobnosti a rozdíly mezi potřebami těchto oddělení, porovnat je se současným technickým řešením a odhadnout, jak náročná tato fáze projektu bude. - Potřebujete inovovat již existující řešení. Standardními postupy může být těžké oprostit se od současného řešení a přijít s novými, inovativními nápady. Nástroje Design Thinkingu vám mohouvám mohou pomoci ke kreativnímu „restartu“.
Situace: Téměř celá firma je zvyklá používat CRM, se kterým funguje již dlouhé roky. Uživatelé i manažeři stále přicházejí s novými nápady a požadavky, jak systém rozvíjet a pomáhat tak businessu. Systém se však stává čím dál komplikovanějším a uživatelé jsou z nového rozvoje spíše frustrováni než nadšeni. Školení nováčků se stává noční můrou a trvá týdny, než se v systému pořádně zorientují. Je na čase se na další rozvoj podívat jinou optikou. Neřešit každý dílčí požadavek a otázku, jak ho „nalepit“ na současné složité řešení, ale vrátit se ke skutečným potřebám uživatelů a zamyslet se, zda neexistuje výrazně jednodušší design řešení. Takovéé, které bude jednoduché, umožní další rozvoj v budoucnu a zároveň bude splňovat potřeby uživatelů. - Nevíte, jak by ve vaší organizaci mohla fungovat nová technologie, o které uvažujete? Pomocí Design Thinkingu můžete rychle dojít k prototypu a otestovat si, jestli bude daná technologie ten správný fit.
Situace: Současné CRM řešení, které klient používá již několik let, se stalo zastaralým a nesplňuje potřeby vyvíjejícího se byznysu. Klient navíc nevidí budoucnost v dané technologii. Je tedy rozhodnuto, že dojde k výměně, a po průzkumu byl vybrán favorit. Demo, které dodavatel poskytuje, je však až příliš obecné, a lidem se těžko představuje, jak bude CRM fungovat přímo v jejich společnosti. Je potřeba rozkrýt potřeby, vybrat 1–2 klíčové oblasti a pro ně připravit prototyp, který všem lépe přiblíží, jak by implementace mohla vypadat.
Výše zmíněné situace, stejně jako jakékoli další, se dají s pomocí Design Thinkingu řešit různými způsoby. Ne vždy je nutné blokovat celý týden pro Design Sprint; někdy může být nejefektivnější uspořádat 1–2 workshopy a využít pouze vybrané nástroje, které Design Thinking nabízí.
Kovářova kobyla nechodí bosa
V Enehanu máme vyškolený tým facilitátorů a konzultantů, kteří techniky a nástroje Design Thinkingu pravidelně využívají u našich klientů.
Ať už se jedná o použití jednotlivých nástrojů během workshopů, nebo o přípravu Design Sprintu pro 10 lidí na novou strategickou iniciativu, vždy vymyslíme a připravíme aktivity na míru tak, abychom dosáhli stanovených cílů co nejefektivněji.
Díky tomu využíváme Design Thinking workshopy i pro naše interní účely.
Minulý měsíc jsme například prošli Design Sprintem společně s našimi kolegy z financí, projektového řízení a týmu interního CRM. Potřebovali jsme zjistit, jak co nejefektivněji plánovat výnosy a náklady firmy s využitím současného CRM systému. Úkol to nebyl jednoduchý, ale během několika dnů jsme dokázali jasně popsat současné problémy, stanovit priority, vymyslet různé možnosti řešení a vybrat z nich ten nejslibnější návrh. Protože jsme i v tomto případě Design Sprint přizpůsobili na míru zadavateli, finálním výstupem nebyl prototyp, ale návrh technického řešení.

Pokud se v některých situacích vidíte, nebo vás pouze zajímá více, ozvěte se jednému z facilitátorů Lukáši Vavřínovi na e-mail lukas.vavrin@enehano.cz. Proberete a společně vymyslíte, jak vám může Design Thinking pomoci k dosažení vašich cílů.