Digital Transformation Summit

Digital Transformation Summit

Pět let neskutečné jízdy – to je Enehano očima jeho zakladatele

V čem se Enehano během těch 5 let nejvíc změnilo?

Osobně vnímám, že se Enehano velice mění každým rokem. Ale když se ohlédnu 5 let dozadu, tak mi to přijde skoro neuvěřitelné. První „kanceláře“ byly u mě v bytě v Praze 9 a rok 2016 jsme uzavírali v celkovém počtu tří lidí včetně mě a obratem asi 400 000 Kč.

Dneska máme kanceláře na Václavském náměstí, je nás 70 a loňský rok jsme končili s obratem 66,5 miliónu korun.

Když se na to nebudu koukat jen pohledem čísel, tak Enehano dospělo. Rozhodně bych nás už nenazval startupem.

Poslední dva roky jsme už opravdu stabilní firma a ukázalo se to i během první vlny koronakrize, kdy nám zakázky poklesly během jediného měsíce o 25 % a my neměli práci pro cca 12 lidí.

Ani tak jsme nemuseli nikoho propustit a ztrátu jsme byli schopni financovat z vlastních rezerv.

Enehano jsem ale rozhodně nevybudoval sám. Po celou tu dobu mi ho primárně pomáhali řídit dva skvělí parťáci: Milan Bodlák (CTO) a Michal Peška (CSO). Kluci, jak tu proměnu vnímáte vy?

Milan Bodlák: Přesně jak říká Jirka, Enehano dospělo. Už od začátku je pro nás typické to, že každý rok (a možná i optikou kratšího časového úseku) se posouváme zase o pořádný kus dál, a to ve všech oblastech. Myslím tím řízení většího týmu lidí, využívání vícero technologií, zajišťování stabilnějších dodávek projektů nebo třeba přesnější forecasting. To s sebou nese zvýšené požadavky na každého z nás v rámci adaptace. I s odstupem času vidím, že jsme se každou výzvou úspěšně popasovali. Otázka zní, co se změnilo, ačkoliv ve mně ještě o něco více rezonuje to, co se nezměnilo. O tom bude ještě ale řeč dále.

Michal Peška: Někdy v průběhu druhého roku jsme konečně začali dělat to, kvůli čemu jsme Enehano zakládali, a držíme se už jen Salesforce implementací. „Neustálá změna“ je to, co nás teď charakterizuje. Jak se firma v řádu desítek procent ročně zvětšuje, tak to ani jinak nejde. Měníme procesy, organizační strukturu, posilujeme všechno možné. Co jsem naopak rád, že se nemění, je důraz na kvalitu vztahů a partu, kterou v Enehanu máme.

Enehano slaví 5. narozeniny

V čem naopak Enehano zůstalo od začátku až do dnes stejné?

Jsou to hodnoty, na kterých je Enehano postavené. Otevřenost, lidskost, růst a radost z práce. Pořád si udržujeme kulturu rodinné firmy, a to je i náš hlavní cíl pro další roky. Nechceme růst za každou cenu, ale chceme si udržet Enehanní hodnoty.

Uměl bys vyjmenovat největší milníky?

Osobně vnímám dva velké milníky. Prvním bylo vítězství ve výběrovém řízení na automatizaci marketingových kampaní pro Equa bank. Enehano v tu dobu bylo na trhu ani ne rok a šlo o obrovskou důvěru Jakuba Pavla (Head of Retail Banking) a Ondřeje Ševečka (Head of CRM) primárně ve mě a moje zkušenosti z této oblasti. Pánové, ještě jednou děkuji.

Díky tomuto vítězství, a především úspěšně dodanému projektu, jsme získali skvělou referenci z finanční instituce, která nám otevřela dveře k řadě dalších zakázek.

Druhým velkým milníkem bylo vítězství v ČSOB Pojišťovně v roce 2018. Jednalo se o velký transformační projekt: zkvalitnění klientského servisu a řízení obchodní sítě (800 obchodních zástupců a poboček po celé ČR) na platformě Salesforce. V tu dobu jsme už za sebou měli několik projektů včetně implementace Salesforce, ale v ČSOB pojišťovně šlo o jednoznačně největší projekt v té době. Ve výběrovém řízení jsme porazili celou řadu velkých mezinárodních firem. A chtěl bych i touto cestou poděkovat pánům z ČSOB pojišťovny, kteří do nás vložili svoji důvěru. Jmenovitě Michalu Brothánkovi (CSO), Daliboru Machoňovi (Ředitel podpory obchodu), Martinu Procházkovi (IT project manager). Tento projekt nám pomohl nastartovat naši transformaci do plně Salesforce orientované společnosti a zároveň jsme začali být vnímáni jako jeden z TOP Salesforce partnerů.

Který rok byl pro firmu nejtěžší a proč?

Velmi těžké byly samozřejmě začátky – přesvědčit první konzultanty, aby se přidali, když jsme neměli žádné projekty, a získat první zákazníky bez předešlých referencí nebylo snadné.

Celkově byl ale nejtěžší rok 2018. Měli jsme už řadu zákazníků nejen z ČR, ale i první zahraniční klienty. Na první pohled se nám dařilo a my si několik měsíců po sobě mysleli, že generujeme zisk a podle toho jsme se chovali. Bohužel se ale naše rozhodování zakládalo na špatných datech, takže jsme se uprostřed roku 2018 dostali do ztráty. Naštěstí se nám tehdy podařilo vše stabilizovat a do konce roku jsme se vrátili na černou nulu.

Enehano každý rok vyroste zhruba o polovinu a žádné zpomalení se nechystá. Dá se takový růst vůbec uřídit? Jak?

Máš pravdu, že uřídit takovýto růst rozhodně není jednoduchá disciplína. Při zavádění nových procesů většinou víme, že beze změny nevydrží ani rok. Je velmi důležité citlivě komunikovat všechny změny do celého týmu a hlavně připravit „mind set“ všech lidí na to, že svět a procesy kolem nich se mění a měnit budou. Zároveň se snažíme, aby když už zavádíme nové procesy, tak aby měly hlavu a patu.

Je takové tempo růstu ideální, nebo bys chtěl, aby to bylo méně nebo více a proč?

Osobně jsem už ve stavu, že bych byl klidně pro trochu pomalejší tempo . Pro mě je mnohem důležitější udržet Enehanní atmosféru a hodnoty než růst společnosti jako takové. Ale to samozřejmě neznamená, že ten růst zastavíme. Do další pětiletky máme plán vyrůst na půl miliardový obrat. Jen z pohledu priorit je to až druhotný cíl.

Světelná show na oslavě ve Žlutých lázních

Některé firmy jsou v 5 letech ještě stále v batolecí fázi, jiné už za zenitem – v jaké životní fázi se nyní Enehano nachází?

Já bych řekl, že Enehano je nyní na začátku dospělosti, možná si právě prochází vysokou školou. Už pevně stojí na nohou, ví, co chce, má už nějaké zkušenosti a je připraveno na rozlet po celém světě.

Ve které zemi by sis přál, aby Enehano hlavně uspělo a proč?

Před třemi lety jsme si vyzkoušeli expanzi v USA. Nyní se zaměřujeme primárně na Evropu, ale pokud bych si měl vybrat jednu zemi, tak to bude ČR. V tomto jsem patriot a byl bych moc rád, když budeme i nadále přispívat k digitalizaci a automatizaci firem v České republice. A pevně doufám, že brzy dojde i na státní správu.

Pokud jde o další rozvoj firmy, máš nějaký tuzemský/zahraniční vzor?

Velmi sympatická mi byla kultura společnosti Bluewolf. Byli specializovaní, dbali na kvalitu, profesionalitu a firemní hodnoty. Měli více než 40 poboček po celém světě a svého času to byl největší Salesforce implementační partner. Jediná škoda je, že nakonec celou společnost prodali.

Jirko, teď tu máme pár osobnějších otázek. Jak si změnil za tu dobu Ty sám?

K pětiletému výročí založení firmy kolegyně vyzdobily zasedačky fotkami z jednotlivých let. Na nich je velmi pěkně vidět, jak proměna a růst celé firmy, tak i moje osobní proměna. V roce 2016, kdy jsem Enehano zakládal, mi bylo 30 a byl jsem střelec nadopovaný adrenalinem. Řekl bych, že stejně tak jako se z punkového startupu stala stabilní, byť stále dynamická společnost, tak jsem za tu dobu dospěl i já. Stále mi v krvi koluje velká dávka adrenalinu, ale zároveň cítím zodpovědnost za celé Enehano, respekt ke klientům a důvěře, kterou do nás vkládají při velkých projektech. Cítím vděčnost za to, co se nám podařilo za těch 5 let vybudovat.

A jak po profesní stránce?

Před založením Enehana jsem si prošel řadou IT pozic od programátora, konzultanta, projektového manažera až po obchodníka, ale nikdy jsem nebudoval firmu a neřídil tým o desítkách lidí. Jak vést a motivovat takto velký tým a stále si udržet naše hodnoty tak vnímám jako svoji největší profesní výzvu.

Chtěl si to někdy „zabalit“, litoval si někdy, že jste ses do toho pustil?  

Nevím, jestli mi to čtenáři budou věřit, ale ani jeden jediný den jsem nelitoval. Je pravda, že to rozhodně není každý den zalité sluncem. Musíte řešit spoustu problémů na projektech, věci vždy nefungují, tak jak si představujete. Ale i tak je pro mě Enehano srdeční záležitost a vlastně takové dítě. A na to se vlastně ani zlobit nemůžete, natož litovat, že ho máte.

Prozradíš nějaký „fuck-up“, který se v Enehanu přihodil?  

Pro odlehčení uvedu následující. To jsem se jednou takhle přihlásil do internetového bankovnictví a vidím: „platba v hodnotě 12 miliónů nebyla provedena z důvodu nedostatečného zůstatku na účtu“. Tak volám kolegovi, co má na starosti odesílání plateb a ten mi říká: „Jo aha, tak to jsem si asi spletl variabilní symbol a částku.“ Jednalo se o platbu cca 4 000 Kč na Filipíny za revizi angličtiny. No, není to vždycky procházka růžovou zahradou .

Co Ti udělalo za poslední rok ve firmě největší radost a na co se těšíš v nejbližší budoucnosti?

Byla oslava 5 let Enehana ve Žlutých lázních. Celá ta euforie gradovala už před samotnou akcí. S Michalem Peškou (CSO) a Milanem Bodlákem (CTO) jsme se rozhodli každému Enehaňákovi individuálně poděkovat za spolupráci video zdravicí. Tím, že to bylo individuální pro každého, tak jsme měli možnost zavzpomínat, co všechno jsme spolu prožili. A potom samotná oslava vygradovala v den oslav. Jednotlivé skupinky Enehaňáků skládaly písničky a básničky o Enehano. A úplnou třešničkou na dortu byl remake písně, kterou jako překvapení přetextovali a nazpívali Michal Peška s Petrem Kampů (Petr je první konzultant, který do Enehano nastoupil).

A na co se těším? Na květen 2022, kdy se celé Enehano vypraví na teambuilding do USA a na Havaj, do míst, kde vzniklo samotné Salesforce.

Jirka Mach a Michal Peška

Který den v týdnu máš nejradši a proč?

I přesto, že miluji svoji práci, tak nejradši mám pátek. Je velmi důležité si udržovat správný balanc mezi osobním a pracovním životem. Ačkoliv to nijak významně neodděluji, tak se snažím alespoň o víkendu vypnout a moc nepracovat.

Kdybys měl Enehano přirovnat k nějakému zvířeti, jaké by to bylo a proč?

Jednou mi to dokonce říkal náš kolega, že Enehano mu připomíná tygra. A já s tím plně souhlasím, ta dynamika a růst je prostě součástí naší firemní kultury.

A závěrem jednu vizionářskou – jak daleko do budoucnosti přemýšlíš? Umíš si sám sebe a Enehano představit třeba v roce 2050? Jaká je to představa?

Pokud jde o mě, tak mi v tom roce bude 65 a to už je pěkný věk a v tomto kontextu doufám, že budu stále zdráv.

Jinak já jsem rád, že si tak nějak dovedu představit, jak bude Enehano vypadat v kontextu 5 let. Náš aktuální plán je vyrůst na 250členný tým, půl miliardový obrat a vybudovat několik poboček po Evropě. Ale tím, jak se dynamicky vyvíjíme, si opravdu nedovedu představit, co bude za 30 let. Každopádně pevně doufám, že pořád budu stejně jako dnes moc rád chodit do práce a potkávat se se všemi skvělými lidmi, kteří tvoří Enehano.

Děkujeme za rozhovor.

V rámci oslav se našel čas i na sport

Novinky a informace

Přímo do vaší emailové schránky

Prozkoumejte související články