Digital Transformation Summit

Digital Transformation Summit

Nehledejte bezchybné zaměstnance. Nikdo takový neexistuje 2/2

Jak přistupujete k chybám? V první části od našeho CTO Milana Bodláka jsme se podívali, se jaké jsou různé přístupy k chybám, proč je důležité ve firmě otvírat „zakázaná” témata a praktické návody, jak toho využít při seberozvoji a vedení lidí. Ve druhé části za se podíváme, jaké nástroje nám pomohou odhalovat i drobné opakující se chyby a kde s prací s chybami začít.

Dobrý sluha

Usnadnit odhalování těchto dílčích, opakujících se chyb mohou naštěstí dnes různé vnitrofiremní systémy. My v Enehanu používáme Salesforce, projektově fungujeme na JIRA. Data ze všech těchto systému nám mohou dávat informace o trendu odbavování naceněných dodávek, jakým tempem čerpáme budgety. V jakém období se lidé zaměřují na rozvoj, zda je to kontinuální aktivita nebo těsně před koncem kvartálu například. Zda dotyčný člověk nemá mnoho schůzek či netráví mnoho času psaním emailů atd.

Pro práci s chybami a jejich odhalování jsou podobné systémy naprosto neocenitelným pomocníkem. Ale pozor, stejně jako v jiných situacích, i v tomto případě vyžadují správně nastavený mindset. Jinak se může velmi snadno stát, že se z užitečného nástroje stane jen bič na zaměstnance, a to není cílem. Čili je nezbytné datům ze systémů rozumět, interpretovat je vždy s rozvahou. Dvě stejné informace k dvěma zaměstnancům nemusí znamenat totéž.

Milan Bodlák, CTO Enehano Solutions

Vy taky děláte chyby?

Z firemního hlediska je nicméně individuální práce s chybami a dejme tomu osobní profesní posun jen jednou z rovin. Pro posun celé firmy, stejně jako oboru či dokonce celé společnosti, je totiž důležité sdílet chyby s ostatními. Až v dospělosti jsem si uvědomil, jak nezbytné je mluvit a vnímat naši historii. I když občas mám pocit, že někteří lidé jsou nepoučitelní.

Ale zpět k tématu. Když se podíváme blíže na sdílení chyb v rámci firmy, i v tomto směru jsou hodně nápomocné systémy a technologie. U nás se snažíme sdílet ponaučení „v dobrém i zlém“ prostřednictvím diskusí, workshopů či zadáním oné informace do systému. U nás pracujeme s takzvanou “Wise hole”, což je taková naše firemní kronika, ve které jsou všemožná moudra a ponaučení, tak aby někdo jiný rychle navázal na to, co řešil někdo jiný.

Do této „Wise hole” může kdokoliv z firmy nahlédnout a na základě klíčových výrazů si problém či informaci vyhledat.

V kronice je možné nalézt všechny podobné problémy, kterým jeho kolegové museli čelit před ním, může se podívat na úskalí, se kterými se museli vypořádat i například na varování před možnými chybami. A také na doporučení, jak daný problém vyřešit nejlépe.

Díky této “Wise hole” můžeme hovořit o sdílení chyb a o přepoužitelnosti dobře zvolených řešení. Možná namítnete, že učit se z cizích chyb nefunguje. Že si člověk řekne, to se mi nestane, já na tom takhle nevyhořím. Ano, může se to stát, prožít si chybu na vlastní kůži určitě má větší efekt.

Učit se z cizích chyb navíc vyžaduje osobní pokoru a neslučuje se s myšlením “všechno zvládnu líp a nikdo mi nemusí radit”. Pokud toto člověk zvládne, může to fungovat. A znalosti nebezpečných míst, na kterých se spálil v minulosti někdo jiný, mu mohou významně pomoci ve zvládnutí aktuálního problému, kterému čelí. Proto všem doporučuji, založte si firemní kroniku, určitě se vám bude hodit. Ono nechat lidi opakovat tu samou chybu, která vede ke ztrátě na projektu, není žádoucí.

Vysoká škola chyb

Pokud to člověk s chybami myslí opravdu vážně, tak může sdílet své nebo firemní poznatky i ven, mimo firmu. Ideální je to například skrze přednášení na vysoké škole. Já sám jsem měl na škole nejradši právě ty přednášky, které nás aspoň na chvíli nechali nahlédnout pod pokličku reálného světa. A stejně se to snažíme dělat i my při přednáškách na VŠE nebo MUNI. Aby všichni viděli, že svět venku není černo bílý.

Přednášky ale nejsou určitě jedinou formou. Dnes už existuje řada akcí zaměřených na sdílení fuck-upů či lessons learned. V celosvětovém měřítku pak funguje mnoho komunit, které jsou velmi otevřené a lidé si v nich pomáhají.

Mě v tomto osobně vždy nejvíc fascinovala Salesforce komunita, kde se může člověk bez ohledu na firemní příslušnost zeptat na řešení problému a ostatní mu pomůžou, nebo sami od sebe přirozeně nasdílejí návod na řešení problému, který zrovna řešili, aby se s ním nemusel nikdo jiný mořit.  

Začněte u sebe

Ptáte se ale, jak změnit vnímání a práci s chybami hlavně ve své firmě nebo týmu? Podle mě musíte začít nejdřív sami u sebe, protože nejvíc toho vždycky zmůže sám šéf. Váš mindset se pak potáhne celou firmou. Stejné to bylo u mě, ke spoustě věcem jsem si musel dojít a k dost věcem jsem potřeboval zrcadlo. Ale to neznamená, že to uvědoměním končí, právě naopak.

A už tak nějak přirozeně nebudete hledat bezchybné zaměstnance. Protože budete vědět, že to je naivní představa. Či dokonce nesmysl. Zajímat vás budou hlavně ti lidé, kteří se z chyb dovedou poučit, překlopit je do plusu a posunout se. Jen tak vaše firma zdravě poroste.

Novinky a informace

Přímo do vaší emailové schránky

Prozkoumejte související články