Spořka se rozhodla pro transformaci na instituci, která se primárně se zaměřuje na finanční zdraví. Projekt s sebou přináší velkou výzvu, podobnou těm, které známe ze strategických počítačových her. Spořka se nachází na začátku mapy a postupně rozkrývá své možnosti a potenciál. Enehano si přitom vybrala jako svého implementačního partnera. V rozhovoru CEO Enehana Jirky Macha s Lukášem Raisem, Product Ownerem ve Spořce, jsme se dozvěděli, koho se změna dotkne, kde vidí největší technologické výzvy a jaký kompetenční tým se ve Spořce staví.
Lukáši, ve Spořce chystáte změny, které se dotknou každého zaměstnance. Prozradíš nám o tom více?
Odstartovali jsme největší implementační projekt v rámci CRM, který ve střední a východní Evropě v této velikosti nějaký pátek nebyl. Začali jsme drobnou studií proveditelnosti, která nám potvrdila, že se vydáváme správným směrem. Je to cesta, díky které Spořku transformujeme v instituci, jež je nejen klientsky přívětivá, ale také naplní vizi o finančně zdravém národu.
Já osobně bych to přirovnal ke starým dobrým Age of Empires nebo Civilization (strategické počítačové hry, pozn. aut.), které začínají s jedním nádeníkem (peasant) a mapou, jež má 10×10 čtverců a je z 90 % neodkrytá. Naše pozice je někde v rohu a chystáme se na výzvu v podobě postavení jednoho z monumentů, který byl specifický pro vybraný národ ve hře.
V loňském roce jsme ve Spořce začali „mapu” rozkrývat a zjistili jsme, že nemá 10×10 čtverců, ale pravděpodobně jich je mnohem víc. Finální číslo nevíme, ale víme to, že bude klíčové, jak moc si Spořkový „herní plán” rozšíříme a kam až budeme chtít zasáhnout.
Hádám, že ve Spořce toto rozkrývání bude složitější, protože nezačínáte na prázdné mapě.
Přesně tak. Postupné rozkrývání má své stinné stránky a má dopady na celkový „landscape”, který se od začátku už párkrát změnil, a to ten začátek je fakt čerstvý. Z pohledu implementačního plánu je to nepříjemná situace. Jako bývalý analytik a architekt tyto situace nemám úplně rád. Ovšem z dlouhodobé strategie, nebo spíš možná vize, je to neuvěřitelná výzva, která mě baví čím dál tím víc.
Největší výhoda Salesforce je možnost rychle zvětšovat šířku záběru, kterým můžeme pokrývat různé oblasti v bance.
Kde vidíš největší sílu platformy v kontextu Spořky?
Výhod bych mohl vyjmenovat nespočet. Je to například komplexnost Salesforce ekosystému. Ve Spořce používáme Tableau, před dvěma lety jsme implementovali Salesforce Marketing Cloud a Interaction Studio. V současnosti řešíme Salesforce Financial Services Cloud, ale už teď sledujeme oblast využití Salesforce Experience Cloudu a Work.com modulu.
Největší výhoda Salesforce je možnost rychle zvětšovat šířku záběru, kterým můžeme pokrývat různé oblasti v bance. Začali jsme se změnou současného CRM systému, který je zastaralý a nepokrývá všechny naše potřeby. IT svět je hodně rychlý a my chceme jít s dobou.
Týkají se změny jen Spořky, nebo celé skupiny Erste?
V tuhle chvíli je projekt SAFIR zahrnující implementaci Salesforce Financial Services Cloudu jen pro Spořku. Nicméně od našich kolegů z Erste Group máme velkou podporu a hodně je zajímají detaily projektu. Ukázali jsme se ve velmi dobrém světle, když jsme úspěšně naimplementovali Salesforce MarketingCloud, a tak se i z tohoto důvodu snažíme ukázat, že umíme i mnohem rozsáhlejší transformace. Máme krásný příklad toho, že ne všechna řešení, která jsou použitá pro celou skupinu, musí být řízená a implementovaná pouze ve Vídni. Tím příkladem je voicebot / chatbot řešení a Spořka je jeho vlastníkem
Jaké vidíš největší technické výzvy v rámci implementace?
Tak těch bude hodně, ostatně jako v kterémkoliv jiném implementačně transformačním projektu. Jenže to je to, co nás z mého pohledu z technologické stránky projektu láká. Pokud bych se měl zaměřit čistě na ta technická témata, zmínil bych především integrace. Ovšem není to jediný klíčový bod. Z pohledu Spořky bude zajímavé sledovat změnu mindsetu v kontextu přístupu „mám to by default v rámci out-of-the-box“ řešení vs. „jdu si to napsat sám na zelené louce“. V rámci SAFIR týmu chceme udržet linku právě u těch out-of-the-box funkcionalit, a Spořce tak ukázat, že to jde. Dalším důležitým bodem bude udržení standardů UI, kde Spořka má svojí dlouhodobou strategii, ale ta se nemusí 100 % potkávat s tím, jak je problematika řešená v Salesforce.
Chtěl bys k tomu ještě něco dodat z tvého pohledu?
Řekl bych, že naše ambice nejsou malé. Chceme ve Spořce vybudovat silný Salesforce interní tým, který bude z určitého pohledu fungovat jako typická IT konzultační firma. Jenom samozřejmě s tím rozdílem, že bude své služby poskytovat dovnitř banky.
Ano, mohlo by se zdát, že se tím pádem zamkneme na jednom projektu a že se vytratí kouzlo různých zákazníků, různých výzev, které jsou ukaždého jiné. Jenže počet oblastí, na které chceme cílit, je tolik, že nuda a stereotyp nehrozí. Před námi stojí roky tvrdé práce, ale máme silnou podporu managementu, pevnou vizi a správně nastavený mindset každého člena nově vznikajícího týmu.
Lukáši, moc děkujeme za rozhovor.
Pokud by Vás zajímal pohled Lukáše Pudila, Personalization Tribe Leadu z České spořitelny, na digitální transformaci, přečtěte si rozhovor z letošního Digital Transformation Summitu.